zdrowie, choroby, leczenie, domowe sposoby


Polityka prywatności

Kontakt





Blog > Komentarze do wpisu

Witamina D - co warto o niej wiedzieć?

Przedstawię dziś kilka faktów dotyczących działania witaminy D.

1. Wytwarza się w organizmie w odpowiedzi na działanie promieni słonecznych. Żeby utrzymać poziom witaminy D naukowcy stwierdzili, że każdego dnia należy przebywać "na słońcu" min. 20 minut pomiędzy godziną 10.00 a 14.00.

2. Noszenie nakrycia głowy lub okularów słonecznych (lub bycie ciemnoskórym) wpływa znacząca na produkcję witaminy D w organizmie.

3. Niski poziom witaminy D jest związany z większą masą tłuszczową. Jedno z nowych badań naukowych wykazało, że kobiety z nadwagą dostarczające dodatkową "porcję" witaminy D w ciągu 12 tygodniu straciły do 2,7kg tłuszczu w przeciwieństwie do grupy, która brała placebo - u nich nie nastąpiła żadna zmiana. Obie grupy nie zmieniły diety.
Drugim badaniu zostały poddane osoby w różnym wieku i różnej płci. Wykazane zostało, że osoby z niższą ilością witaminy D miały więcej tłuszczu (na całym ciele oraz trzewnego). Spośród 237 dzieci większość miała niedobór witaminy D - której to fakt znacząco wpłynął na spory tłuszcz brzuszny (trzewny).

4. Ponieważ niska zawartość witaminy D prowadzi do magazynowania tłuszczu to "produkty inicjowane przez kaskady metaboliczne i zapalne". Wyjaśnia to, że ta kaskada tłuszczu zwiększa stawki przechowywania oraz pogarsza stan zapalny w organizmie. Zbyt mała ilość witaminy D zmniejsza również funkcję komórek trzustki i wpływa na wrażliwość na insulinę, ponieważ istnieją receptory witaminy D na komórki insuliny. Dlatego, oprócz zwiększania ilości tłuszczu - niski poziom witaminy D powoduje ryzyko dla ciągłego przyrostu tłuszczu oraz przyczynić się może do powstania cukrzycy.

5. Stan zapalny związany z witaminą D upośledza funkcjonowanie mięśni i prowadzi do akumulacji tłuszczu w mięśniach. Na przykład, badania kolegialności kobiet w Kalifornii, że witamina D była odwrotnie skorelowana z ilością tłuszczu w mięśniach. Naukowcy byli zaniepokojeni wynikami (które wykazywały niedobór witaminy D), ponieważ ludność była młoda i wysportowana oraz mieszkała w słonecznym klimacie. Mechanizm organizmu jest odpowiedzialny za to, że witamina D jak białko pośredniczy w procesie syntezy i wykorzystuje energię. Prowadzi to do rozwoju mięśni i siły lub niestety zbyt dużej ilości tłuszczu w mięśniach.

6. Zbyt mała ilość witaminy D zwiększa ryzyko urazów oraz chorób. Należy dbać o dostarczaną ilość, ponieważ wit. D wzmacnia układ odpornościowy.

7. Poziom witaminy D jest związany z siłą mięśni. W zasadzie nie stwierdzono, że zwiększenie witaminy D powoduje rozrost i wytrzymałość włókien typu II w mięśniach, jednakże zostały przeprowadzone badania, które wykazały, że osoby dorosłe z nadwagą, które zaczęły brać dodatkowo witaminę D jako uzupełnienie diety oraz treningu siłowego znacznie zwiększyły siłę niż osoby, które nie brały witaminy D wcale.

8. U mężczyzn niedobór jest związaną z niską ilością testosteronu, badania wykazują, że osoby o o prawidłowej ilości witaminy D (powyżej 30ng/ml) mieli wyższy poziom testosteronu, większy procent masy mięśniowej i ogólnie lepszy stan zdrowia.

9. U kobiet witamina D ma wpływ na równowagę hormonalną oraz na hormony płciowe.
Niedostateczna ilość witaminy D lub jej brak może prowadzić do zwiększenia tkanki tłuszczowej. Ponadto, kobiety które mają odpowiednią ilość witaminy D rodzą szczuplejsze potomstwo. Badania sugerują, że witamina D wpływa na genetyczne szlaki sygnalizacyjne związane metabolizmem z rozwijającym się płodem. Niska zawartość witaminy D jest również związana z większym ryzykiem wystąpienia cukrzycy ciążowej oraz u dzieci we wczesnych latach dzieciństwa. Ponadto kobiety w ciąży i karmiące nie produkują witaminy D i dlatego powinny brać większą dawkę.

sobota, 04 października 2014, natradzik
Tagi: witaminy

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: domki nad morzem Balfala, *.mnc.pl
2015/02/09 13:32:20
Podawanie brakującej w ustroju witaminy D prowadzi do zmniejszenia wybujałego apetytu i utraty zbędnej masy ciała. Teraz już wiem dlaczego zimą mam 3 kilo na plusie jesteśmy też zimą bardziej skłonni do podjadania niż latem, kiedy to dużo mniej chce nam się jeść! Nie przeczę, że brak aktywności ruchowej, też ma na to wpływ. Najbardziej jednak zszokowana byłam faktem, ze jej niedobór ma wpływ na powstawanie, aż 17 rodzajów raka, w tym raka piersi. Dodatkowo dodam, że straszą nas czerniakiem, a statystyki mówią, że na 55 kobiet z tym nowotworem przypada tylko 1 osoba z czerniakiem.