zdrowie, choroby, leczenie, domowe sposoby


Polityka prywatności

Kontakt





RSS
środa, 20 sierpnia 2014

Jak zwalczać cholesterol dietą? Skleroza nie boli i dopada nawet młodych ludzi. Coraz trudniej jest Ci cokolwiek zapamiętać.
Miotasz się, starając przypomnieć sobie daty urodzin rodziców. Kiedy musisz już zaglądać do własnego dowodu, żeby przypomnieć sobie jak się nazywasz - jest naprawdę źle.

Cholesterol odkłada się w organizmie w postaci złogów tłuszczowych w naczyniach krwionośnych. Powoduje tym samym zwężenie ich światła, co prowadzi do niewydolności pracy serca i w efekcie - zawału.

Jak walczyć z cholesterolem dietą? Oto 13 rad antycholesterolowych.

1. Jedz siemię lniane, czosnek, jabłka i inne owoce oraz warzywa bogate w błonnik. Nie zaszkodzi też preparat zawierający lecytynę, który znajdziesz w każdej aptece.

2. Jadaj mniej tłuszczów nasyconych, takich jak: masło, słonina.

3. Do pieczywa stosuj tylko 3-4 dag masła dziennie lub przerzuć się na margarynę.

4. Unikaj tłustych mięs, serów, ciasta, sosów, zup zaprawianych tłuszczem.

5. Jadaj oleje roślinne, najlepiej słonecznikowy, sojowy, pieczywo razowe, pszenne i żytnie, które zawiera 4 razy więcej witaminy E niż pieczywo białe, a ponadto ma żelazo i wszelkie makro- i mikroelementy, witaminy i błonnik.

6. Pij kefir, jogurt, 2 szklanki dziennie. Są one dobrym źródłem wapnia. Mają wszystko, prócz żelaza i witaminy C.

7. Zajadaj się warzywami i nasionami - do 1 kg dziennie. Im większe ich
urozmaicenie, tym lepiej. Możesz sobie pozwolić na niewielki dodatek oleju, szczególnie do tych warzyw, które są źródłem karotenów, a więc witaminy A lub kiełków zasobnych w witaminę E. Witaminy te rozpuszczają się w tłuszczach i bez nich nie będą przyswajane.

8. Skrobię i białko jadaj osobno. W przeciwnym wypadku pokarm zalega zbyt długo w żołądku i nie jest strawiony.

9. Jadaj jedną jarzynę ugotowaną, a inne na surowo.

10. Jadaj wszystko świeże lub z zamrażarki. Szczególnie oleje powinny być świeże. W lodówce trzymaj je na najniższej półce. Wystawione na działanie światła jełczeją, a witamina A rozkłada się. Są kaloryczne, ale obniżają poziom cholesterolu we krwi. Trzeba uważać, aby w trakcie podgrzewania się nie przypaliły - olej zawiera trującą akroleinę, która bywa rakotwórcza (wytwarza ją każdy spalony tłuszcz).

11. Nadmiar cholesterolu, np. powyżej 200 mg (norma 140 mg) na 100 ml krwi jest już zagrożeniem dla zdrowia, a powyżej 250 mg oznacza poważne zagrożenie.

12. Ludzkość zna czosnek od ponad 5000 lat. Wiadomo, że odkaża on i dezynfekuje organizm oraz obniża poziom cholesterolu. Przywróć go do łask. Do zapachu można się przyzwyczaić.

13. Nie pal papierosów, a jeżeli masz za słabą wolę, żeby rzucić - przynajmniej ogranicz palenie. 

Oto podstawowa dieta na cholesterol. Warto spróbować zastosować się choćby do kilku wymienionych tu punktów, aby ograniczyć ryzyko zachorowania na choroby spowodowane wysokim poziomem cholesterolu.

UWAGA! Wpis opracowany na podstawie artykułu sprzed lat kilkunastu. Stan wiedzy specjalistów na temat cholesterolu uległ zmianom. Przeczytaj komentarze poniżej, gdzie jest to sprostowane.