zdrowie, choroby, leczenie, domowe sposoby


Polityka prywatności

Kontakt





RSS
sobota, 04 października 2014

Przedstawię dziś kilka faktów dotyczących działania witaminy D.

1. Wytwarza się w organizmie w odpowiedzi na działanie promieni słonecznych. Żeby utrzymać poziom witaminy D naukowcy stwierdzili, że każdego dnia należy przebywać "na słońcu" min. 20 minut pomiędzy godziną 10.00 a 14.00.

2. Noszenie nakrycia głowy lub okularów słonecznych (lub bycie ciemnoskórym) wpływa znacząca na produkcję witaminy D w organizmie.

3. Niski poziom witaminy D jest związany z większą masą tłuszczową. Jedno z nowych badań naukowych wykazało, że kobiety z nadwagą dostarczające dodatkową "porcję" witaminy D w ciągu 12 tygodniu straciły do 2,7kg tłuszczu w przeciwieństwie do grupy, która brała placebo - u nich nie nastąpiła żadna zmiana. Obie grupy nie zmieniły diety.
Drugim badaniu zostały poddane osoby w różnym wieku i różnej płci. Wykazane zostało, że osoby z niższą ilością witaminy D miały więcej tłuszczu (na całym ciele oraz trzewnego). Spośród 237 dzieci większość miała niedobór witaminy D - której to fakt znacząco wpłynął na spory tłuszcz brzuszny (trzewny).

4. Ponieważ niska zawartość witaminy D prowadzi do magazynowania tłuszczu to "produkty inicjowane przez kaskady metaboliczne i zapalne". Wyjaśnia to, że ta kaskada tłuszczu zwiększa stawki przechowywania oraz pogarsza stan zapalny w organizmie. Zbyt mała ilość witaminy D zmniejsza również funkcję komórek trzustki i wpływa na wrażliwość na insulinę, ponieważ istnieją receptory witaminy D na komórki insuliny. Dlatego, oprócz zwiększania ilości tłuszczu - niski poziom witaminy D powoduje ryzyko dla ciągłego przyrostu tłuszczu oraz przyczynić się może do powstania cukrzycy.

5. Stan zapalny związany z witaminą D upośledza funkcjonowanie mięśni i prowadzi do akumulacji tłuszczu w mięśniach. Na przykład, badania kolegialności kobiet w Kalifornii, że witamina D była odwrotnie skorelowana z ilością tłuszczu w mięśniach. Naukowcy byli zaniepokojeni wynikami (które wykazywały niedobór witaminy D), ponieważ ludność była młoda i wysportowana oraz mieszkała w słonecznym klimacie. Mechanizm organizmu jest odpowiedzialny za to, że witamina D jak białko pośredniczy w procesie syntezy i wykorzystuje energię. Prowadzi to do rozwoju mięśni i siły lub niestety zbyt dużej ilości tłuszczu w mięśniach.

6. Zbyt mała ilość witaminy D zwiększa ryzyko urazów oraz chorób. Należy dbać o dostarczaną ilość, ponieważ wit. D wzmacnia układ odpornościowy.

7. Poziom witaminy D jest związany z siłą mięśni. W zasadzie nie stwierdzono, że zwiększenie witaminy D powoduje rozrost i wytrzymałość włókien typu II w mięśniach, jednakże zostały przeprowadzone badania, które wykazały, że osoby dorosłe z nadwagą, które zaczęły brać dodatkowo witaminę D jako uzupełnienie diety oraz treningu siłowego znacznie zwiększyły siłę niż osoby, które nie brały witaminy D wcale.

8. U mężczyzn niedobór jest związaną z niską ilością testosteronu, badania wykazują, że osoby o o prawidłowej ilości witaminy D (powyżej 30ng/ml) mieli wyższy poziom testosteronu, większy procent masy mięśniowej i ogólnie lepszy stan zdrowia.

9. U kobiet witamina D ma wpływ na równowagę hormonalną oraz na hormony płciowe.
Niedostateczna ilość witaminy D lub jej brak może prowadzić do zwiększenia tkanki tłuszczowej. Ponadto, kobiety które mają odpowiednią ilość witaminy D rodzą szczuplejsze potomstwo. Badania sugerują, że witamina D wpływa na genetyczne szlaki sygnalizacyjne związane metabolizmem z rozwijającym się płodem. Niska zawartość witaminy D jest również związana z większym ryzykiem wystąpienia cukrzycy ciążowej oraz u dzieci we wczesnych latach dzieciństwa. Ponadto kobiety w ciąży i karmiące nie produkują witaminy D i dlatego powinny brać większą dawkę.

Tagi: witaminy
11:21, natradzik
Link Komentarze (1) »